Servicenormen dienstverlening
De gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren (BEL) willen u als inwoner zo goed mogelijk helpen. Daarom hebben we afspraken gemaakt over onze dienstverlening. Dit noemen we servicenormen. Hieronder staan de 5 servicenormen waar wij aan werken:
- We nemen binnen 30 seconden uw telefoontje aan.
- U wacht niet langer dan 5 minuten aan de balie op het gemeentehuis.
- Uw Melding Openbare Ruimte is binnen 10 werkdagen behandeld.
- Kunnen we u aan de telefoon niet direct helpen, dan bellen we u binnen 2 werkdagen terug.
- Uw aangevraagde Omgevingsvergunning is binnen 8 weken behandeld.
Wachten aan de telefoon
Het doel is om 80% van de telefoontjes op te nemen binnen 30 seconde. Dit is in 74% van de gevallen gelukt in de maanden april, mei en juni. Vanwege het inwerken van 2 nieuwe collega’s duurt een gesprek en de afhandeling iets langer dan voorgaande maanden.
Wachten aan de balie
De wachttijd aan de balie is al een lange tijd onder de 5 minuten. In april, mei en juni wachtte u als inwoner korter dan 4 minuten aan de balie.
Terugbellen
Soms komt het voor dat we uw telefoontje niet op kunnen nemen. In april, mei en juni belden we in gemiddeld 83% van de gevallen binnen de norm van 2 werkdagen terug. Helaas voldoen we daarmee nog niet aan de norm van 90%.
Afhandelen van Meldingen Openbare Ruimte
Ziet u in een van de gemeenten iets wat kapot is, overlast geeft of voor een onveilige situatie zorgt? Dan kunt u een Melding Openbare Ruimte (MOR) doen. De gemiddelde afhandeltijd van hiervan was in april, mei en juni gemiddeld 16 werkdagen. Dit is langer dan de norm van 10 werkdagen. Dat de afhandeltijd wat langer is komt doordat de meldingen zich onderscheiden in direct uitvoerbare werkzaamheden en ingeplande werkzaamheden (denk hierbij bijvoorbeeld aan snoei- en maaiwerkzaamheden). Het is niet altijd mogelijk om ingeplande werkzaamheden binnen 10 werkdagen uit te voeren.
Afhandelen van aangevraagde Omgevingsvergunning
Gemiddeld 86% van de aanvragen is binnen de norm van 8 weken afgehandeld in de maanden mei en april. In juni is dit zelfs gestegen naar 90%.
Conclusie
We zijn er nog niet. Maar we gaan de goede kant op om onze dienstverlening nog verder te verbeteren.