Rioolverstopping

Riolering is een mooie voorziening. Water dat u wegspoelt via uw keuken, wastafel, bad, douche of toilet verdwijnt in het niets. Hoe makkelijk dat is, merkt u pas als het riool verstopt is. Bij het servicenummer van de gemeente komen regelmatig meldingen en vragen binnen over rioolverstoppingen. Wie het probleem moet verhelpen, is afhankelijk van de plek waar de verstopping zit.

Het riool is te onderscheiden in een particulier gedeelte en een openbaar gedeelte. Het particuliere gedeelte loopt vanaf de woning tot aan de erfgrens. Vanaf deze grens is de riolering van de gemeente. Een verstopping in het particuliere gedeelte moet opgelost worden door de eigenaar/verhuurder van de woning. De kosten daarvan komen voor zijn of haar rekening. Verstoppingen in het gemeentelijk riool is de verantwoordelijkheid van de gemeente.

Hoe weet u waar de verstopping zit?

Om erachter te komen waar de verstopping zit, zoekt u het ‘ontstoppingsstuk’ op. Dit zit meestal op de grens van uw tuin en het trottoir. Nadere informatie over uw huisaansluiting kunt u opvragen bij de desbetreffende gemeente.  

Het opgraven van het ontstoppingsstuk kunt u zelf doen of u schakelt hiervoor een bedrijf in. Let op: de kosten hiervoor zijn voor u, ook als later blijkt dat de verstopping in het gemeentelijk gedeelte zit!

Ontstoppingsstuk leeg of vol?

Is het ontstoppingsstuk leeg en droog? Dan zit de verstopping op uw eigen terrein of in uw eigen woning. Als u eigenaar bent van uw woning kunt u het probleem zelf verhelpen of u neemt contact op met een loodgietersbedrijf. De kosten hiervoor zijn voor uw eigen rekening. Huurt u de woning? Neem dan contact op met de verhuurder. Als het ontstoppingsstuk vol water staat, waarschuwt u de gemeentewerf, tel. 14 035, omdat de verstopping dan in het gemeentelijk riool zit. De gemeente verhelpt, na controle, de verstopping snel en kosteloos.

Voorkomen is beter dan….

Tot slot: wacht niet tot de rioolafvoer niet meer werkt! Tref tijdig de nodige maatregelen. Een verstopping kondigt zich al dagen van tevoren aan. Dit kunt u herkennen wanneer bijvoorbeeld het water slecht doorloopt of begint te borrelen. Voor advies kunt u altijd terecht bij de gemeentewerf, tel. 14 035.